woensdag 20 december 2017

ken je die mop?

Ken je die mop, van het gezin die, met hun in februari gekochte auto, van een welverdiende zomervakantie wilde genieten? en daar met de auto naartoe te rijden?
Nou die gingen niet!!!


Nou ja, we gingen wel, maar strandden ergens in een klein gehucht in Frankrijk op een zondagmorgen om 8 uur.


We zouden 2 weekjes gaan genieten in een huisje op een vakantiepark in Zuid-Frankrijk. Hetzelfde park waar we vorig jaar in oktober ook waren geweest.
Huisje was geboekt en wij  zondag nacht om 3 uur vertrokken. Het eerste flinke stuk doorgereden in Duitsland en voordat we het wisten waren we in Luxemburg.
We besloten om daar even te stoppen en de benen te strekken. Na een korte pauze weer op weg. We reden door en waren in Frankrijk, vlakbij Nancy. We waren net door de eerste tolpoorten om een kaartje te trekken, toen, hoe ironisch ook, mijn man zei terwijl hij tevreden op het stuur klopte: "wat ben ik blij met onze auto en wat rijdt hij goed!"  Hij had zijn zin nog niet afgemaakt en de auto begon te sputteren... midden op de snelweg stopte hij ermee.
Hmm maar even wachten en zo proberen de motor maar even starten. Niks, niks en nog eens niks, dus wij de auto naar de kant van de weg geduwd en daar richting praatpaal. (gelukkig spreekt mijn man frans en werd er aangegeven dat ze er "zo" aankwamen. We zijn er wel achter gekomen dat een Franse "zo" toch anderhalf uur is. Maar de auto was op weg naar het bergingsbedrijf... Pechhulp hadden we niet omdat het immers een goede auto was en we ,voordat we op vakantie gingen de auto volledig hadden na laten kijken en omdat er eerder al een nieuwe distributieketting op was gekomen, zie hier.


Gelukkig hadden we een wel recht op pechhulp via de dealer, dus deze gebeld en het probleem aangegeven. Deze gaven aan dat alles dicht is op zondag en dat onze auto pas de volgende dag naar een dealer kan worden gebracht. We moesten een hotel in de buurt zoeken en daar overnachten en de kosten waren voor hun rekening. Wij een taxi laten komen, kosten naar een hotel, 120 euro!!!
Het hotel was niet duur, voor 1 overnachting voor ons 3 betaalden we 48 euro.
helaas was het op dat moment 30 graden en het hotel had geen airco en we hadden dekbedden op het bed die gemaakt waren voor een hotel in Siberië, zo dik en warm. We zijn de kamer echt uitgezweet en hebben maandagmorgen om 7 uur een taxi laten komen om ons naar het bergingsbedrijf laten brengen. We waren daar niet de enige met problemen:
Er waren Amerikaanse mensen, die op bezoek waren bij familie, die hadden onderweg naar huis in de nacht een klapband gekregen, de man stapte uit om de band te verwisselen en kwam daar de politie tegen, omdat je in Frankrijk niet langs de weg een klapband mag wisselen, werd hij meegenomen door de politie voor een nachtje in de cel. De vrouw en familie en kinderen werden naar het bergingsbedrijf gebracht en hebben daar in de auto de nacht doorgebracht. De volgende dag werd man gebracht en mochten ze pas  rond 2 uur s' middags weer met de hele boel vertrekken.
Een Duitse familie met kleine kinderen is langs de kant van de weg beroofd en kreeg daarna de motor niet meer aan de praat en ze hadden ook geen pechhulp, volgens het bergingsbedrijf was de motor dood en zie dan maar hoe je thuis komt zonder auto, geld, creditcard of paspoort enzv. (uiteindelijk ging een vriend vanuit Duitsland ze ophalen).
Onze auto werd pas maandagmiddag om 4 uur naar de dealer versleept, deze waren zeer snel en kwamen tot de conclusie dat de turbo van de motor kapot was. Ze konden die daar te plekke repareren, maar dat zou 5 weken tijd in beslag nemen. repatriëring van de auto terug naar Nederland was niet mogelijk volgens de pechhulp van de dealer, dit zat er niet bij in.


Tja, daar sta je dan in frankrijk (Nancy om precies te zijn) en je auto doet het niet. Een leenauto is geen optie omdat die maar voor 3 dagen vergoedt word.
Ik heb wel even wat tranen gelaten midden in die showroom bij de dealer.
Ten einde raad hebben we onze verkopende dealer gebeld (in onze eigen woonplaats). Deze heeft echt zijn nek voor ons uitgestoken. Hij heeft in overleg met zijn baas kunnen regelen dat ze, vanuit onze woonplaats een auto naar Nancy wilden brengen en dan onze auto weer mee terug zouden nemen, want daar zat immers nog garantie op de motor. (wel voor onze eigen kosten)
Voor mij hoefde die hele vakantie niet meer en wilde het liefste nog diezelfde maandag naar huis.
Mijn man en zoon wilden dat niet, dus we zijn akkoord gegaan dat ze een andere auto brachten, we moesten er nog wel 3 dagen op wachten (die we overigens wel in een andere, luxere hotel hebben doorgebracht).
Daarna kon onze reis vervolgd worden (we moesten nog zon 8 uur rijden voordat we op bestemming waren).
We mochten van het vakantiepark een aantal dagen langer blijven uit coulance.


Eind goed al goed zou je zeggen, nou niet dus.


We waren weer thuis en zijn de auto nog zo'n 4 weken kwijt geweest. Ze hebben de hele motor uit elkaar moeten halen en er een nieuwe turbo en nog wat meer opgezet.
We hadden de auto net 2 weken terug toen deze ons bij het boodschappen doen in Duitsland weer liet staan. Iemand heeft ons geholpen en we zijn in Nederland gelijk doorgereden naar de dealer. Bleken er wat dooie cellen in de accu te zitten, de koppeling werkte niet goed en er was gevolgschade aan de motor ivm die kapotte turbo.


Het is nog een hele geschiedenis geworden, wij zagen het echt niet meer zitten met de auto, de dealer wilde ons wel geld teruggeven, maar dan moesten we veel geld laten vallen, ze kwamen ook met een andere auto op de proppen, dan konden we die van ons inruilen en we kregen 5000 euro toe. Deze auto was ouder, en veel minder luxe en dus minder waard. Hier hadden we geen zin in en uiteindelijk hebben we de BOVAG ingeschakeld, deze heeft bemiddeld en we zijn overeen gekomen om een compleet nieuwe motor ingebouwd te krijgen.


Vanaf dat moment rijdt hij als een zonnetje, maar de hele geschiedenis heeft ons een hoop zorgen, geld en slapeloze nachten bezorgd.


Moraal van dit verhaal..... zorg altijd voor een goede pechhulp. Want toen we onze eigen auto weer terug hadden hebben we gelijk een pechhulp abonnement afgesloten.




foto van pixabay





2 opmerkingen:

Fijne dagen

Wij wensen jullie fijne feestdagen. Geniet, en wees dankbaar voor de kleine dingen in het leven.