donderdag 19 november 2015

energie overstap

ik schreef er al eerder over, zie  hier,  maar toch vraag ik me echt af wat mij vorig jaar heeft bezield......

Vorig jaar november liep ons contract af (bij mijn huidige leverancier). Ik had op dat moment het best wel druk met werken en veel aan mijn hoofd, dat ik helemaal geen vergelijking heb gedaan naar de energietarieven. Ik had zelf contact opgenomen met mijn huidige leverancier dat mijn contract verlopen was en dat ik graag weer een 1 jarig nieuw contract zou willen. Ik was al klant dus een bonus had ik al uit mijn hoofd gezet, maar ik had op z'n minst gedacht om nog wel goede tarieven te krijgen, mis dus....

Gisteren had ik een dagje vrij en besloot mijn morgen maar eens goed te gebruiken door de prijzen te vergelijken op een vergelijkingssite.

We betaalden bij onze vorige leverancier dus nog € 0,70 per m3 (incl btw) en €0,25 per kwh (incl btw) en dat een jaar lang. Nu is het zo dat wij een gemiddeld verbruik hebben voor een gezin, dus zo'n 1400 m3 en 3500 kwh per jaar. Het ene jaar iets meer dan het andere. Wij wonen in een goedkoop eengezinswoning waarbij er niet is gelet op isolering ed.

Ik ben dus ook sinds gisteren gelijk overgestapt naar een nieuwe leverancier, want ik voelde me wel een dief van mijn eigen portemonnee kan ik je vertellen...

Bij mijn nieuwe leverancier betalen we (1 jaar contract) €0,53 per m3 en €0,19 per kwh (ook incl. btw), dit bespaard ons maar liefst op het gas 238 euro en voor het elektra 210 euro, gewoon een besparing van €448 !!!. Daarnaast krijgen we dus na een jaar (terug te zien op de jaarnota) een bonus van 200 euro. Dit bespaard ons ten opzichte van dit jaar €648, dit is omgerekend naar een maand, €54 euro !!!
ook de andere kosten heb ik vergeleken, maar deze kosten zijn precies hetzelfde als bij de leverancier waar we nu zitten, dus dat maakt geen verschil.

We betalen op dit moment 160 euro per maand, en volgens de website van onze leverancier komen we daarmee net op €0 uit....
Het nieuwe voorschotbedrag van de nieuwe leverancier weten we nog niet, maar die willen we graag gaan verhogen naar 175 euro per maand, zodat we volgend jaar, net voor het einde van het jaar een lekker spaarpotje hebben, wat gelijk door kan worden gesluisd naar de spaarrekening...

Hebben jullie al vergeleken? en wat bespaard het bij jullie?

12 opmerkingen:

  1. Mag ik vragen welke leverancier jullie nu hebben? Wij zijn ook aan het zoeken. Dit is wel heel voordelig.
    Fijne dag, groetjes, Thea.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hadden eerst Essent en gaan nu over naar de Nuon. Wel overgestapt via gaslicht.com

      Verwijderen
  2. Al jaren zit ik bij Essent. Mijn verbruik is laag, 250 m3 gas en 840 kw elektra.
    Tot mijn verrassing zag ik dat er voor de vaste klanten van Essent 200euro korting op de afrekening is van het komende jaar. Je hebt dan een eenjarig contract. Met mijn lage verbruik betaal ik nu wel erg weinig per maand. Dus Essentklanten, doe er uw voordeel mee.
    Met vriendelijke groet
    See

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had hem ook zien staan. Ik dacht gelezen te hebben dat je dan wel over gaat op een variable contract met hogere prijzen

      Verwijderen
    2. Als je zo weinig gebruikt als ik wordt dat niet meer dan die 200 euro. Misschien als je meer gebruikt dat het niet voordelig is.
      Groetjes
      See

      Verwijderen
  3. Geldt die bonus ook als je alleen elektrisch bij Essent afneemt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor een jaarcontract 2016 heb ik nog nooit een kWh prijs onder de € 0,20 gezien.
    Ook niet op de site van Nuon! Hoe krijg je het voor elkaar en nog met een bonus?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Via gaslicht.com daar kreeg je bovenop deze goede prijs ook nog een bonus van 200 euro

      Verwijderen
  5. Ik moet dat nog gaan doen! Goed dat jij veranderd bent in ieder geval van leverancier zeg.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Grappig als een veel lager verbruik heb is Essent weer goedkoper :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wij hebben voor 3 jaar een contract en Eon. we betalen 124 per maand, nog geen idee hoe we daarmee uitkomen omdat het contract per april is, dus net voor de zomer. we krregen 180 bonus, 60 per jaar verrekend met de jaarrekening oid. we "moeten" nog 1,5 jr. maar denk dat de prijs prima is. dan zeker weer voor een nieuwe aanbieding kijken. nu eerst kijken hoe het zit als je gaat verhuizinen binnen de contractperiode ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wacht nog even, want ik hoor nog een bonus van Essent te krijgen voor mijn overstap volgend jaar. Ze hebben me verteld dat ik die al in december zou moeten krijgen, maar officieel loopt mijn naar tot 30 januari, dus ik denk dat ik daarna pas ga kijken. Je kunt dan immers toch elke maand overstappen. Ik heb wel al even vluchtig gekeken en zou idd ook bij Nuon uitkomen.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijne dagen

Wij wensen jullie fijne feestdagen. Geniet, en wees dankbaar voor de kleine dingen in het leven.