maandag 28 september 2015

incassobureaus en alle ellende van dien.....

In navolging van Zuinigaan  , mijn ervaring met het incassobureau.....

Onze woningbouwvereniging heeft per 1 juli de regels veranderd. Vanaf het begin dat ik in deze woning woon, in het jaar 2004, betaal ik de huur aan het einde van de lopende maand.
Per 1 juli moet de huur betaald worden voor de 1e van de lopende maand. Voor veel mensen betekende dit dat ze 2 huurtermijnen in 1 maand dienden te voldoen. Ik had ergens gelezen dat veel mensen hierdoor in de problemen zouden komen en ik dacht gelezen te hebben dat ze deze regel nog niet door mochten voeren.
Ik heb dus gewoon aan het einde van de maand juli betaald. Eind juli gingen wij voor een aantal weekjes op vakantie en bij thuiskomst hadden we 2 brieven in de bus. 1 van de woningbouwvereniging (aanmaning) en 1 van het incassobureau..... Waarin het incassobureau aangaf dat de woningbouwvereniging de betaling van juli niet op tijd en de betaling van augustus nog niet binnen had gekregen. Dat van augustus klopte, was eigen schuld, doordat we zo last minute weggingen, nooit meer aan gedacht....
Daarop heb ik gelijk contact opgenomen met de woningbouwvereniging en de situatie uitgelegd, deze gaven aan dat de betaling van de maand juli wel binnen was gekomen, maar te laat en omdat de betaling voor de maand augustus ook nog niet voor 1 augustus binnen was, hebben ze de hele boel doorgezet naar het incassobureau.
Nadat wij zijn thuisgekomen en de brief vonden, hebben we gelijk de huur van de maand augustus overgemaakt. 
De woningbouwvereniging gaf aan dat zij niet konden helpen aangezien het al in behandeling was bij het incassobureau.... Toen begon het getouwtrek..... 
Het incassobureau rekende even 190 euro !!!! aan kosten voor zichzelf.... (oplichters) Dus toen ik belde met het incassobureau was de openstaande termijn van augustus al betaald, de medewerkster aan de telefoon had geen begrip voor de situatie en ik moest maar een betalingsregeling nemen??? dat terwijl het bedrag al was betaald, deze dame was totaal niet van haar script af te brengen en ze bleef aandringen op een betalingsregeling. 
Daarop weer contact opgenomen met de woningbouw en deze gaven duidelijk aan dat alle bedragen binnen waren en dat het dossier gesloten moest worden... 
Maar weer bellen met het incassobureau: de persoon die ik moest hebben was op dat moment niet telefonisch te bereiken en ik moest maar een mail sturen. Zo gezegd, zo gedaan
een keurige mail gestuurd wat er precies gebeurt was en dat het niet mijn bedoeling was om het bedrag expres niet te betalen en alle bewijsstukken meegestuurd en dat ik gelijk in bezwaar ging tegen de kosten.
Pas 2 weken later kreeg ik antwoord..... Dit was op 2 september, dat het incassobureau volledig in zijn recht stond, omdat de betaling van de maand september pas op 1 september binnen was gekomen....
Had ik al gezegd dat het oplichters waren??? (en dat voor een gerechtsdeurwaarder!!!)
Inmiddels waren de kosten  opgelopen tot 230 euro en heb ik nogmaals gemaild dat ik het hier niet mee eens ben en dat ik ook zeker niet van plan ben om te betalen en dat ik anders de publiciteit zou zoeken (bij deze ;)  )
Daarna kreeg ik een mail terug (weer 2 weken verder) dat ze er nogmaals naar gekeken hebben en als ik de kosten over 1 termijn zou voldoen dat dan het dossier gesloten zou worden....

Ik heb eieren voor mijn geld gekozen en heb het bedrag van 83 euro voldaan. Alhoewel ik het er nog steeds niet mee eens ben, maar eigenlijk heb ik het gedaan om verdere problemen te voorkomen.
Ik had het gevoel dat ik in een soort handje klap wedstrijd terecht was gekomen: ik wil het ene bedrag niet betalen, nou dan dingen we het af naar beneden ofzo. Het voelt nog steeds niet heel eerlijk.
Okee, ik weet dat we een fout hebben gemaakt door de betaling van de huur van augustus totaal vergeten zijn om over te maken voordat we op vakantie gingen en ik had 40 euro aanmaankosten oid dan ook terecht gevonden, maar dit was echt absurd.

We zijn weer een tijdje verder en hoewel ik al betaald heb, heb ik nog geen bericht dat het dossier gesloten is (ze wachten vast weer tot de eerste van oktober zodat ze daar weer kosten over kunnen berekenen als die niet voor 1 oktober binnen is)
inmiddels heb ik nogmaals een mail gestuurd dat ik het niet eens ben met de kosten en dat ik graag mijn betaalde kosten terug wil.
Word vervolgd......

Hebben jullie ooit zoiets absurds meegemaakt met een incassobureau, of heb je ooit betaald om er maar vanaf te zijn?

 

5 opmerkingen:

  1. Ik heb de deurwaarder eens langslaten komen toen voor de zoveelste keer de huisarts beweerde dat er een rekening openstond waarvan de verzekering aangaf deze al lang vergoed te hebben.
    Alle papieren uitgeprint bij de hand, verzekeringsmevrouw direct nr en principe afspraak bij de hand. De kosten werden bij de huisarts teruggelegd, mijn betalingen waren waterdicht, er waren zelfs nooit achterstanden geweest excuus van de deurwaarder en ik heb nooit meer last gehad met de huisarts.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook zoiets wel meegemaakt. Jarenlang betaalde ik de huur aan het eind van de maand. Door de crisis werden ze ineens heel strikt en kreeg ik aanmaningen. Deze heb ik altijd genegeerd en ben gewoon doorgegaan met het betalen aan het eind van de maand. Tot ik een brief kreeg van een deurwaarder met het bericht dat ik al vele aanmaningen had ontvangen maar nooit tot betalen was overgegaan. Toen begreep ik Hoe de verhuurder redeneert. Elke betaling aan het eind van de maand zagen zij als vooruitbetaalde huur van de daaropvolgende maand en dus had ik ooit ergens een maand de huur niet betaald en ook na vele aanmaningen niet. Ik ben gewoon doorgegaan met het ritme en ontving weer aanmaningen. Aan het eind van vorig jaar heb ik 3 maanden vooruit betaald. Die stortten ze niet terug. Nu ontvang ik weer gewoon herinneringen halverwege de maand.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een rotverhaal. Echt iets om je druk om en boos over te maken!
    Wat ik alleen niet begrijp: waarom betaal je de huur niet gewoon per automatische incasso. Het is toch raar als je aan zo´n betalingsverplichting elke maand moet denken en er werk aan hebt? En dan ook nog het risico van vergeten! Dat zou ik meteen veranderen, om problemen in de toekomst te voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wij betaalden altijd via de automatische incasso, maar zoals ik al schreef had de woningbouwvereniging het een en ander gewijzigd sinds juli. Vanaf juli zijn we verplicht om de betaling per acceptmail (Ideal) te doen....
      Ik hoor in onze directe omgeving veel tegenstand en ellende, ik denk dat de woningbouw snel terug gaat naar de automatische incasso

      Verwijderen
  4. Ik denk net als Teunie, waarom geen automatische incasso? Kun je al dit soort ellende voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijne dagen

Wij wensen jullie fijne feestdagen. Geniet, en wees dankbaar voor de kleine dingen in het leven.