zondag 28 juni 2015

ik heb het even gehad

Ik heb het even gehad met de basisschool van zoonlief.
Volgende week de laatste week, en terwijl iedereen in zijn klas al weet dat ze allemaal naar groep 3 gaan, weten wij als enige het nog niet. En zoonlief is daar aardig van over zijn toeren en voelt veel spanning en huilt veel.
Zoonlief is vanaf zijn geboorte slechthorend, het vervelende van dit alles is dat het ziekenhuis aangeeft dat hij er maar mee moet leren leven. Hij heeft een tijdje gehoorapparaten gehad, deze werkten super, alleen heeft het ziekenhuis ze weer ingenomen omdat zoonlief zijn gehoor nogal verschilt, de ene dag heeft hij -40 db, de dag erna zit hij op -60 en weer een dag erna op -35. Het ziekenhuis geeft nu eigenlijk gewoon aan dat hij er maar mee moet leren leven en dat zijn gehoor redelijk is en dat we niet moeten klagen want er zijn mensen die het met een minder gehoor ook redden... Second opinion leveren eigenlijk hetzelfde resultaat op.. Vind het altijd zeer raar dat het ziekenhuis het afwimpelt met een: hij moet er maar mee leren leven, als hij tv kijkt, heeft hij het geluid op 48!!!! terwijl wij 20 al hard vinden.
Om een lang verhaal kort te maken, door zijn (wisselende) gehoorproblemen komt hij niet goed mee op school, hij begrijpt de juffen niet zo goed en hij loopt wat achter, hij kent nog niet de vereiste cijfers en letters, die je moet beheersen eind groep 2.
als hij ze ziet, weet hij wat het is en als hij 8 ziet, geeft hij je wel 8 euro, maar hij kan het niet benoemen zeg maar.
Hij heeft als jaren logopedie voor zijn taalproblemen, de juffen van school als zowel logopedie zien vooruitgang, maar het is niet optimaal.
Er moest dus nu een ambulant begeleider aan te pas komen om zoonlief een aantal keren te observeren. Deze ambulant begeleider gaat nu bepalen of zoonlief naar groep 3 mag.
Juf en wijzelf ook willen heel graag dat hij naar groep 3 gaat, in groep 3 is er namelijk een heel andere sfeer als in groep 2, ze hebben nl gecombineerde klassen, groep 1 en 2 zitten bij elkaar en groep 3 en 4 enzv. In groep 3 is het voor het echt en zitten ze aan een tafel en is het stil in de klas en wijzelf denken dat het voor zoonlief beter is en dat hij zich dan ook beter kan concentreren en luisteren.
Juf vind zoonlief te groot voor groep 2, hij is nu de grootste van de klas en als hij nog een jaar groep 2 moet doen is het lengteverschil echt gigantisch.. Qua leerstof zelf zou het voor zoonlief (volgens juf) erg moeilijk worden, wijzelf denken dat het wel meevalt, hij is slim en weet veel en thuis laat hij echt veel meer zien dan dat hij op school laat zien...

Aanstaande woensdag heb ik dus een gesprek met het hele team over hoe nu verder...
School wil wel een cognitief onderzoek laten uitvoeren om te kijken wat zijn vermogen is.

Heeft iemand van jullie ervaring met zo'n onderzoek? en wat als het onderzoek tegenvalt? Kun je dan in beroep hiertegen?

6 opmerkingen:

  1. Mijn dochter is net 4 jaar geworden en wij hebben het traject net doorlopen. In januari hebben wij onze dochter aangemeld voor een onderzoek bij het audiologisch centrum omdat zij niet veel praat. Ze zei hoogstens 30 woordjes en geen zinnetjes. Heel lang is gezegd dat het ene kind nu eenmaal later is met praten dan het andere kind en omdat dochter ook pas met 2 jaar liep dachten wij dat ze gewoon laat was. Haar gehoor was wel eens gecontroleerd en was in orde en ook met haar taalbegrip was naar ons idee niets mis.
    Maar ja...het meisje mag na de zomervakantie wel naar school en ze kan zich niet verstaanbaar maken, al communiceert ze prima met gebaren etc.
    Dus hebben we haar aangemeld voor onderzoek bij het audiologisch centrum. Opvallend vond ik dat ze bij het ene audiologisch centrum een hele lange wachtlijst hadden en dat we bij het andere zo terecht konden en alles was afgerond voordat we bij het eerste aud.centrum terecht konden.
    Eerst is haar gehoor nogmaals uitgebreid getest (kwam niets uit) en vervolgens een logopedisch onderzoek waaruit een ernstige spraak-taalstoornis kwam (taalbegrip is prima, spraak liep 2,5 jaar achter). Vervolgens hebben we onze dochter aangemeld bij het aanmeldpunt voor cluster 2, omdat wij niet wisten op welke school zij het beste zou passen: een cluster 2 school of een reguliere basisschool.
    Voor deze aanmelding hebben wij nog 2 onderzoeken moeten laten doen: een niet-verbale intelligentietest (waaruit bleek dat ze een ontwikkelingsvoorsprong heeft) en een verdiepende logopedisch onderzoek (waaruit de logopedisten konden uitmaken welke behandeling voor haar het beste is).
    Een niet verbale intelligentie test is natuurlijk een moment opname en ik weet niet of je er in beroep tegen kan gaan, maar ik vraag me ook af of je dat wilt. Wij waren blij dat een buitenstaander objectief naar onze dochter keek en in het verslag wat is geschreven herkennen wij onze dochters (met al haar sterke en zwakke kanten).
    Ik zag erg op tegen het stempel wat onze dochter mogelijk zou kunnen krijgen (en dus inmiddels heeft). Maar het stempel helpt ons heel erg in de gesprekken met de scholen en met alle alle andere mensen die een mening hebben.
    Het aanmeldpunt heeft heel erg goed naar ons geluisterd, de scholen doen dit veel minder is onze ervaring. In overleg gaat onze dochter na de zomervakantie naar een reguliere school met een medium arrangement van 2 jaar. Geen idee nog wat ik me bij het arrangement moet voorstellen, dat kan niemand ons vertellen (en dat is natuurlijk heel raar! wat ook heel raar is is dat iedereen (zelfs het aanmeldpunt) zegt dat we ons er niets bij moeten voorstellen).
    We krijgen bij de start van het schooljaar een gesprek waarin de ondersteuningsvraag van onze dochter helder moet worden en waarin wordt afgesproken wie wat gaat doen. Als het echt niet gaat op deze school hebben we ook nog de mogelijkheid in de uitspraak staan dat ze dan alsnog naar een cluster 2 school gaat.

    Mijn advies is om jouw zoon uitgebreid te laten testen zodat voor iedereen duidelijk is wat er op ieder vlak speelt (gehoorprobleem, taalbegrip, spraak, cognitief begrip) en om jouw kind aan t melden bij het aanmeldpunt (dit kunnen ouders zelf doen! Scholen kunnen dit ook doen, maar dan is de doorlooptijd veel langer en ben je als ouder geen eigenaar meer van het proces!). En laat het cognitief onderzoek in ieder geval doen bij het audiologisch centrum! Die zijn zeker zeer deskundig, nemen zijn gehoorproblemen ook mee en alles wordt bovendien vergoed door de basisverzekering van de ziektekostenverzekering.

    En vertrouw op jouw eigen gevoel! Wat ben ik blij dat we het proces hebben gedaan zoals wij het wilden en dat wij zelf de touwtjes in handen hebben gehouden, veel vertrouwen in het consultatiebureau, de particuliere logopediste en de scholen hebben we inmiddels niet meer. (en dat is frustrerend!)

    Succes en sterkte!
    Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn dochter heeft ook zo'n onderzoek gehad. Ik had er zelf slapeloze nachten van, want wat jij zegt, wat als het tegen valt, wat kun je dan doen.

    Ik moet zeggen, het is mij voor 200% meegevallen. Uit dochters onderzoek kwamen haar zwakke kanten naar boven, maar ook haar sterke punten werden benadrukt. Het was net of die vrouw de gebruiksaanwijzing van dochter in haar hand had. Alles klopte, en puzzelstukjes vielen in elkaar.

    Dochter is na het onderzoek enorm vooruit gegaan. Uit haar onderzoek bleek dat de reguliere leermethode bij haar niet aan slaat, het lukt haar niet. Eind groep 4 had ze het niveau van begin groep 2 (bleek uit het onderzoek). Ze zit nu eind groep 5, en haar niveau is nu midden groep 4, en volgens haar juffen kan ze nog meer leren.

    Ik ben blij dat dochter dat onderzoek heeft gehad. Ik wens jouw heel veel sterkte. Bedenk dat de resultaten en conclusies die uit dat onderzoek komen als handvaten voor de school (en jullie) gebruikt kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Frustrerend dat school het op het laatste moment laat aankomen, ze hebben de onderzoeken dus te laat aangevraagd.De vraag is dan ook of er nog wel voldoende tijd is voor observatie en verslaglegging en het geen haast werk gaat worden.
    Zoals Truus al aangaf is het fijner als je zelf de regie kunt houden maar daarvoor is het nu ook te kort dag als het voor de vakantie klaar moet zijn.
    Je kunt bij school wel aangeven dat je je zoon naar groep drie wilt laten gaan en dat jullie de onderzoeken zelf laten doen bijv. via het audiologisch centrum en dat deze zullen uitwijzen welke extra ondersteuning je zoon nodig zal hebben in groep 3.
    In groep 2 laten zitten is in mijn ogen een hele slechte keus en zou geen optie moeten zijn.
    Gaat het met extra hulp echt niet in groep drie (en dat weet je niet gelijk) kun je altijd nog een aanvraag indien voor speciaal onderwijs.
    Ik wens jullie heel veel geduld, sterkte en wijsheid toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat word je vreemd behandeld in het ziekenhuis. Jongste dochter hoort aan een kant niks en aan de andere kan tussen de 40 en 60 % . Vanaf haar derde heeft ze 1 gehoorapparaat en hoewel het heel moeilijk is een passend apparaat voor haar te vinden (ivm pieken en dalen in het audiogram) kreeg en krijgt ze altijd de beste die er voor haar is. Meestal moesten we wat extra bijbetalen. Vanaf haar derde ging ze naar 'n Audiologisch Centrum (Leeuwarden en later Groningen) kreeg ze een psychologisch onderzoek en hulp van een logopediste. Vanaf haar 5E ging ze naar een school voor slechthorende kinderen (Drachten en later Groningen) en toen ze bijna 8 was is ze teruggeplaatst naar het reguliere onderwijs, een groep lager dan haar niveau zodat ze goed kon wennen! Wij hebben van de Audiologische Centra en de speciale scholen altijd heel veel begeleiding gehad (rekenen was een probleem bij haar dus kreeg ze op de reguliere school via de speciale school 2 uur in de week extra begeleiding bin het rekenen).
    Enne.....als trotse moeder mag ik zeggen dat ze promotie-onderzoek gaat doen nu ze haar Masters aan de universiteit van Groningen gehaald heeft ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. misschien was mijn uitleg ook niet zo heel duidelijk.
      zoonlief heeft recht een minimaal verlies van 40 bd (in zijn goede periode) Links wisselt heel erg, de ene keer is er totaal geen verlies, de andere keer ook 30 db verlies. Zoonlief heeft een aantal operaties gehad om het gehoor verbeteren. Inmiddels is duidelijk, na vele ct scans, dat hij "bot weefsel"in zijn oortje heeft wat niet operabel is, als ze nu gaan opereren zal hij een verlamd gezichtje eraan overhouden en dit risico wil ziekenhuis niet nemen. Hij heeft als test gehoorapparaten gehad en een baha, wij en ook school vonden deze ideaal, maar omdat zijn gehoor zo schommelt, en het ziekenhuis de hoorapparaten instelt, vonden ze het risico te groot dat ze het te hard gingen zetten en hij daardoor nog een slechter gehoor zou krijgen.... En zowel het ziekenhuis als het audiologisch centrum denken er hetzelfde over. Nu word eerst gekeken hoe zijn gehoor het gaat doen en hebben we 4x per jaar afspraken bij het audiologisch centrum

      Verwijderen
  5. n.b. hoewel ze geen noemenswaardige achterstand had bij goedhorende kinderen vonden wij (en de psycholoog) het erg belangrijk dat de basis van het lezen, schrijven en rekenen in een betere omgeving geleerd kon worden dan op een reguliere basisschool. Ze zat in een groep van 8 kinderen met een onderwijzer/es en een klassenassistente. Toen oudste dichter eens een dag mee mocht wilde die ook liever naar zo'n leuke school ;-)

    BeantwoordenVerwijderen