woensdag 15 april 2015

leven van 2,50 per dag? ja, het kan!!!

Ik zag de laatste tijd veel blogjes voorbij komen die gaan over het leven van een bepaald bedrag per dag en bloggers die dit ook willen proberen.
En eigenlijk ook wel een beetje aan mezelf te bewijzen dat het wel degelijk kan en ook gezond...

Volgens het NIBUD zijn er gemiddelde kosten per persoon per dag voor het kopen van voeding.


De kosten voor een kind van 6 zou zijn: €3,86
De kosten voor mij, vrouw 30 zou zijn:  €5,84
De kosten voor vriend, man, 32 zou zijn: €6,38
Dat zou voor ons het kort betekenen dat we per dag een bedrag kwijt zouden zijn van €16,08

het schema van het NIBUD vind je hier

Dat moest goedkoper kunnen, ik ben uitgegaan van zelf geen voorraad hebben en ik heb ook nog wat prijzige/voedzame producten, je zou vast een aantal producten goedkoper kunnen vinden. Ook heb ik alles in de supermarkt gekocht. Op de markt (aan het einde van de dag vindt je het vele malen goedkoper)
Ik ben uitgegaan van een bedrag van €2,50 per persoon per dag.

de totale kosten voor 3 personen: 

Ontbijt:
half brood, zuurdesembrood van roggemeel, vers, supermarkt  €0,49
roomboter, genoeg voor 3 boterhammen                                  €0,10
kaas, 1,5 voorgesneden plakken                                               €0,2213
jam,genoeg voor 3 boterhammen                                              €0,20
3 eieren, 3x 0,10 ct                                                                  €0,30
3 navel sinaasappels, 1 kg totaal                                               €0,70

Middagmaaltijd:
melk, 1 liter volle melk                                                             €0,59
half brood, zuurdesembrood van roggemeel, vers, supermarkt  €0,49
kaas 1,5 voorgesneden plakken                                                €0,2213
jam, genoeg voor 3 boterhammen                                            €0,20 
roomboter, genoeg voor 3 boterhammen                                  €0,10

Avondmaaltijd:
we hadden gekookte krieltjes met een roerbakgerecht met kipfilet en verschillende (verse) groente.

krieltjes, 1 kg                                                                        €0,99
2 puntpaprika's                                                                     €0,13
dikke prei, 416 gram                                                             €0,20
courgette, 1 stuk  356 gram                                                   €0,53
2 wortels   237 gram                                                             €0.14
kipfilet   190 gram                                                                €0,97

Tussendoor:
elstar appels, 3 stuks                                                            €0.38
druiven 454 gram                                                                 €0,54
-------------------------------------------------------------------------------------------
totaalbedrag voor 1 dag:                                                       € 7,4926


Nu moet ik wel bekennen dat ik van alle groente en jam en boter, grootverpakkingen heb gekocht, dus 1 kilo wortels, 1 kilo puntpaprika's, courgette ook per kilo, appels ook per kilo. En toen de prijs per stuk berekend. Gedurende de hele dag hebben we water gedronken.
Ik heb expres gekozen voor het verse zuurdesembrood van roggemeel, omdat dit erg lekker brood is en ook erg vult. Van de kaas hebben we alle 3 maar een halve plak nodig per brood, deze plakken zijn zo groot dat je het rustig door de helft kunt delen.
ik kan me voorstellen dat je in dit menu ook erg kunt wisselen, zonder al te veel betalen.
Ik had nu de duurdere krieltjes, een zak aardappels van bijvoorbeeld 5 kilo is in vergelijking veel goedkoper.
Ook zou je de kipfilet kunnen vervangen door gehakt of een maaltijd te maken zonder vlees.

Al met al was het een heerlijke dag, we hebben lekker en gezond gegeten en we hadden echt niet het gevoel dat we iets tekort zijn gekomen.   
We vonden het alle 3 een leuk experiment en we gaan vaker dit soort dagen invoeren.                                             







kijk maar eens mee wat we die dag hebben gekocht................



















































12 opmerkingen:

  1. In de Volkskrant stond vanmorgen een groot artikel over eten van 2,50 per dag en dan niet een dagje (want dat lijkt me niet zo moeilijk) maar een hele maand. En gewoon alle boodschappen op de fiets, dus dan zijn grootverpakkingen ook geen optie. Het was een zeer interessant stuk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ..ik vraag me af waar je alles zo goedkoop gekocht hebt. Vandaag betaalde ik voor 150 gram kipfilet € 3,78, 1 courgette (ongeveer 290 gram) 85 cent. De prei kostte 70 cent pr stuk en 1 liter volle melk €1,65
    Wel allemaal biologische produkten maar toch.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Biologisch is toch veel duurder. Ik koop het alleen als er een kortingssticker op zit van 35 %. Goed van je dat je probeert te eten van zo'n laag bedrag per dag. Is dit voor jou een lange termijn project? Of denk je dit vol te kunnen voor langere termijn. In de media wordt er altijd zo kleinerend over gedaan of kijk mij nou hoe goed ik bezig ben deze maand. Het is een "chalenge", maar wat als het een noodzaak is?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik hoef geen ei van 0.10 een ellendig kort kippenleven dan eet ik liever maar 2 bio eieren per week van 0.23 cent... moet het alleen om je eigen geluk/welzijn/geld gaan of telt er nog meer mee in je leven... in het mijne wel in ieder geval.. ook met weinig geld hoeft mijn welzijn niet altijd voorop te staan... Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De eieren die ik altijd koop, komen bij de boer vandaan. deze staan altijd aan de weg met een leeg boterbakje erbij voor de euro erin te doen. het zijn echt gigantische eieren en het mooiste is nog dat ze kippen heerlijk op het gras kunnen scharrelen

      Verwijderen
  5. Leuk om te lezen! Bij Min of meer las ik ook al over rondkomen van 2,50 per dag. Het kan dus duidelijk wel!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. k merk wel dat er over t algemeen van uitgegaan word dat iedereen gezond is , zelf zijn / haar boodschappen kan doen en nog KAN koken ...... man en ik zijn allebei chronisch ziek , koken gaat niet meer en alleen aan 2 maaltijden zijn we al minstens 8 euro kwijt :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vraag me toch af waarom ik gemiddeld ongeveer op het dubbele uitkom. Ik geef ongeveer €4,30 per dag uit. Waar ligt dat aan? Jullie eten samen op een dag een heel brood, maar je besmeert maar 6 sneden met roomboter. Hier kan ik genoemde groenten niet kopen voor de prijs die jij er voor betaalt en ook de Elstar appels, sinaasappels en druiven zijn erg goedkoop.
    Ik ga dat Volkskrantartikel ook maar eens lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. leven zonder schuld17 april 2015 om 15:26

      ik koop heel veel in duitsland, oa een zak elstar appels van 2 kg voor 1,39. Deel dit door 11 appels en je komt op deze prijs uit. een bos wortels voor 19 ct. Ik ga hier later nog een aanvulling posten....

      Verwijderen
  8. Leuk om te lezen! Ik heb nog een aantal bespaartips naast het eten alleen : http://financieelonafhankelijkworden.nl/

    Ik moet wel zeggen dat het niet verstandig is om alleen goedkoop te eten. Voor je lichaam is dit ontzettend slecht. Ik zou niemand aanraden om goedkope eieren te kopen. De eieren die jij koopt bij de boer zijn dan een stuk beter. Alles in de supermarkt is troep. Kipfilet, kaas en melk zijn slecht voor je. Melk is gepasteuriseerd waardoor melk belangrijke enzymen mist (daardoor zijn veel mensen ook lactose intolerant). Kipfilet zit vol antibiotica en andere troep.Je kunt het beste al je eten bij de boer halen van gras gevoerd vee. Desondanks wel een prestatie om voor die prijs per dag te eten, of het verstandig is voor je lichaam vraag ik me wel af.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als je gewoon eet wat van het seizoen is eet je prima!
    Ook buiten kun je genoeg dingen halen die gezond voor je zijn.
    ik eet nu nog hazelnoten die ik in oktober heb geraapt. Nu kan je volop zevenblad eten. Gewoon in een wokgerecht verwerken. Als je zilvervlierijst eet krijg je mooi veel vezels binnen en als je bonen eet krijg je weer veel eiwitten binnen. begin gewoon in je tuintje eens een superklein moestuintje. Zaai radijs, mislukt nooiit en snijsla en snijbiet. Je bent bij de lidl voor 1 euro klaar voor deze 3 groenten. Je kan er lang van eten. Snijsla en snijbiet blijft gewoon doorgroeien. Radijs zaai je gewoon elke 2 weken een lijntje van een meter. Kan dicht op elkaar.
    Maar ook groente rauw eten is makkelijk, goedkoop en gezond. Rodekool met rozijntjes. Witte kool met mandarijn. Rauwe spinazie met een tomaatje. Als je wil kan je heel veel met weinig!
    maar als je moet rondkomen van 2,50 per dag is het heel anders. Lees de blog eens van annemiek van deursen. Mijmeringen. Je komt ver als je haar ideeėn volgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb de nibud berekening voor zoon en mij er even bij gepakt. Ik geef gemiddeld minder uit aan boodschappen dan de € 12,84 die het nibud opgeeft. En dan zit in dat mindere bedrag ook zaken als waspoeder, wc-papier en al die andere huishoudelijke dingen die het leven makkelijker en schoner maken.
    Ik geloof dat ik wel goed bezig ben.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijne dagen

Wij wensen jullie fijne feestdagen. Geniet, en wees dankbaar voor de kleine dingen in het leven.