woensdag 1 maart 2017

Hoe gaan we 10.000 euro sparen?

Gisteren schreef ik over ons doel om dit jaar nog 10000 euro te sparen.

Normaal gesproken hebben man en ik samen een inkomen van ongeveer 2500 euro per maand. Wij sparen hier maandelijks een vast bedrag van 500 euro van.
Dit zal dan zijn van maart tm december dit jaar een bedrag van 5000 euro wat we daarmee gaan sparen.
Daarnaast verwachten we een bedrag terug van de aangifte van de inkomstenbelasting van een kleine 2000 euro.
Dit maakt totaal een bedrag van 7000 euro.
Helaas is 7000 euro geen 10 duizend en komen we nog 3000 euro tekort.
Dit willen we proberen te realiseren door:

  • Extra te gaan werken en meer inkomsten te genereren.  Ik heb trouwens verlenging van mijn contract gekregen en met mij nog een kleine 300 collega's,  waardoor we weer 5 maanden kunnen blijven werken.  Er komt voor mijn werk een hele drukke periode aan, waardoor ik weer 3 dagen, of soms meer, kan gaan werken ipv de 2 dagen van mijn afgelopen half jaar, hierdoor zal ons dat netto minimaal 250 euro per maand extra opleveren.
  • Man kan af en toe ook eens wat gaan overwerken, we verwachten hier ook 100 euro per maand extra inkomsten.
  • We proberen nog wat spulletjes te gaan verkopen via marktplaats, dat zullen geen duurdere spulletjes zijn, maar alle kleintjes leveren toch veel op.
  • Mee doen met geld terug acties, en al het geld wat we daarvan terug krijgen direct op de spaarrekening zetten.
  • Toch weer wat actiever worden met de clix programma's zoals  Euroclix. (ik was de afgelopen periode niet heel actief)
  • Kijken of we kunnen besparen op de vaste lasten.
  • En ik wil mijn boodschappen budget terug gaan schroeven van 100 euro per week naar een bedrag van 75 euro per week, dit zal ook een besparing opleveren van minstens 100 euro.
  • Daarnaast willen we minder kleding kopen en als we kleding kopen, dit tweedehands doen of in de sale. 
  • We willen wat vaker de houtkachel aandoen en wat minder de cv gebruiken, we hebben onze hele schuur vol met hout en hebben er deze winter nog niet zoveel gebruik van gemaakt.
Tot zover onze manieren om geld te besparen.  Ik zal jullie dit jaar meenemen  op weg naar 10 duizend euro en ik zal jullie wekelijks op de hoogte houden van onze uitgaves. En maandelijks een overzicht plaatsen van inkomsten en uitgaves en de hoogte van onze buffer.


Ik hoop dat jullie deze reis met ons willen maken.
En mochten jullie nog tips hebben, dan hoor ik het heel graag.


12 opmerkingen:

  1. een pittige opdracht, heel veel succes gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig zo. Maar wees niet al teveel teleurgesteld als het bedrag ietsje lager uitvalt. Dat jullie al 500 p/m sparen is al heel wat! Fijn als meer lukt, maar niet onoverkomelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij doen met je mee.....Ook onze wens voor dit jaar.Hoe en of dat gaat lukken.....We zetten de schouders er flink onder en moeten ook geluk hebben qua gezondheid . Deze winter veel ziek geweest en volop de houtkachel aangehad. Veel kaarsjes branden ipv lampen overal.Oliestelletje in ere hersteld nu met lampenolie ipv petroleum.Voorraden opmaken......was nog heeeeel veel! Je zelf traceren met tussendoor buiten lopen met mobieltjes en prachtige foto's kunnen maken gewoon uit je leefomgeving.De eerste twee maanden zijn achter ons....De knip zit flink op slot.....genieten van de kleine dingen in het leven.....Zo kostbaar......kost niets!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie uitdaging! Is voor ons ook wel een fijn streven maar helaas nog niet haalbaar ivm de aankoop van een woning. Maar zodra we de dikste kosten gehad hebben, gaan we weer een plan maken wat we allemaal kunnen sparen! Heel veel succes en ik lees graag mee met de ontwikkelingen.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is een mooie uitdaging. Is het zo dat je het net niet haalt is er ook geen man overboord omdat je structureel spaart. Zo kom je er ook. Veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind al je actiepunten heel goed. Daarmee moet het volgens mij kunnen. Top dat je contract verlengd is!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie uitdaging! Ik bespaarde het meeste geld door minder kleren te kopen en bijna alleen maar in de sale. Ook op gebied van boodschappen valt er heel wat te besparen, ik doe dat vooral door seizoensgroente en fruit te kopen en zo min mogelijk kant en klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Met het vakantiegeld erbij zit je toch wel op 10.000 euro of heb je dat al meegerekend? Kijk uit met overwerken, dat kan ervoor zorgen dat je volgend jaar belasting terug moet betalen. Succes!

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goede plannen. Tip voor de boodschappen. Wat bij mij heel erg helpt is een planning maken voor de hele week wat je gaat eten. Zo kan je een boodschappenlijstje maken met alles wat je nodig hebt. Als je vervolgens alleen dat koopt bespaar je zeker weten. bij ons scheelde het maar lieft 30 euro per week. Ik ben de boodschappen ook online gaan doen en laten thuisbezorgen. Nu ben ik wel altijd van verse en gezonde producten. En heb intussen ook een goed adres gevonden voor groente en fruit. (de verse verleiding) Ze komen het zelfs nog thuisbezorgen ook! doordat ik nu niet meer in de supermarkt loop met een hongergevoel heb ik dus ook geen impulsaankopen meer. Scheelt echt enorm!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi doel! Ik geloof er in dat dit gaat werken! Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lukt het met de plannen?

    BeantwoordenVerwijderen

Fijne dagen

Wij wensen jullie fijne feestdagen. Geniet, en wees dankbaar voor de kleine dingen in het leven.