maandag 29 juni 2015

Hypotheken

In onze zoektocht naar huizen bij onze oosterburen (Duitsland) zijn we er over uit, dat we wel een hypotheek in Nederland willen, aangezien we beide hier (nog) werken.

We hebben onszelf inmiddels wat georiënteerd op de verschillende hypotheken, maar we willen wel kiezen voor een aflossingshypotheek.

Is het normaal dat je voor een advies gesprek als starters, een fors bedrag hiervoor moet betalen?
We hebben zo hier en daar eens geïnformeerd en het varieert van 650-1000 euro, alleen voor advies!!!

Ik moet eerlijk bekennen dat we geen kaas hebben gegeten van hypotheken enzo, 

Wat adviseren jullie om te doen qua hypotheekvorm?

4 opmerkingen:

  1. ja, dat zijn normale bedragen, Afhankelijk van wat er voor je gedaan wordt. Het zal nog verder oplopen. Deze bedragen zaten vroeger in de hypotheek verstopt.

    Niet alleen het werken in NL is van belang, ook of je in NL aangifte doet of niet als je in Duitsland wilt gaan wonen is dan van belang. Er zijn verschillen in hypotheekrente aftrek.
    Als je in NL gebruik wilt maken van hypotheekrente aftrek zijn er maar 2 hypotheekvormen geschikt, bij beide los je af.

    Niet alle banken willen buitenlands vastgoed financieren.

    Naast de hypotheek zelf zullen er ook verzekeringen bij komen om het bedrag te garanderen of een overlijdensrisico af te dekken.
    Denk ook wat scenario's door: stel 1 van jullie overlijd, met of zonder kinderen. stel jullie gaan uit elkaar, met of zonder kinderen. Is het dan ook financieel allemaal nog haalbaar of zit je dan gelijk in de problemen.

    Een hypotheek is gewoon een hele grote schuld die je aangaat met bepaalde risico's, maar ook kansen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een eerste kennismakingsgesprek is gratis (bij mijn weten) als je daarna besluit met hun/hem/haar in zee te gaan kost het een bom met duiten. Ik weet nog dat ik vorig jaar 3 adviseurs op gesprek had en/of bij hun op het kantoor. Ik heb voor alle drie de gesprekken niets betaald. Ze mogen geen 'advies' geven of je een richting opduwen zolang je niet voor hen gekozen hebt maar daarna...kassa (overigens krijg je veel terug vd belasting vwb zo'n adviseur)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ons lukte het niet om een hypotheek te krijgen op onze Duitse woning. Wij dachten dat de rabo.bank het wel zou doen maar zij wilden eigenlijk niet eens echt in gesprek. Wij waren erg teleurgesteld maar achteraf was het alleen maar beter, de Duitse bank gaf ons zonder problemen een hypotheek en nu zijn wij veel goedkoper af!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik woon ook in Duitsland en heb een Duitse hypotheek. Als ik het vergelijk met Nederlandse hypotheken dan ben ik goedkoper uit. Ik ken een hele goede hyotheekadviseur die ook de Nederlandse wetgeving kent. Ik wil je wel met hem in contact brengen. Laat het me weten en ik mail je. Verschillende nederlanders hebben al via hem een hypotheek in Duitsland genomen.

    Groet, Esther

    BeantwoordenVerwijderen

Fijne dagen

Wij wensen jullie fijne feestdagen. Geniet, en wees dankbaar voor de kleine dingen in het leven.