zondag 25 januari 2015

werk, miscalculatie, meevaller en onderhoud aan mezelf

Nog steeds ben ik ziek. Voor de kerst is het begonnen en ik ben er nog steeds niet vanaf en daar baal ik gigantisch van. Ik weet dat ik rust moet nemen om echt uit te gaan zieken, maar het probleem is dat ik daar geen tijd voor heb. Dat heeft nl te maken met mijn werk......

Ik ben in augustus via het uitzendbureau aangenomen bij een facilitair bedrijf. Het bedrijf waar ik voor werk heeft meerdere vestigingen in heel nederland en heeft ook meerdere projecten per vestiging, en dan moet je  qua project denken aan bekende  grote nederlandse bedrijven. Al die verschillende projecten zitten in hetzelfde pand.
Ik werk dus voor 1 project. Nou zat het er al aan te komen dat er richting nieuwjaar wat mensen op straat zou komen te staan, omdat het gewoon minder druk is op dat project. Ik heb er dus rekening mee gehouden dat ik hier niet meer zolang zou werken....
Nu kreeg ik onlangs te horen dat ze een speciale afdeling op willen zetten voor mensen die meerdere projecten kunnen doen, dus een soort manusje van alles. Je blijft dan 1 dag op je begin project en daarnaast ga je hoppen bij andere projecten, net eigenlijk waar ze je nodig zijn..
Ik zou er eerst niet voor in aanmerking komen omdat er echt een minimum aantal uren voor nodig is, maar in overleg was het ook mogelijk om maximaal 24 uur te gaan werken. Dus nu ga ik weer een cursus doen.
Op zich ben ik niet zo van de cursussen,en vooral niet als het een fulltime cursus betreft,  maar in dit geval wil ik graag een uitzondering maken, want dat betekend  dus voor mij dat ik langer zou kunnen blijven werken en misschien komt een vast contract wel in beeld.......
In het geval van hoppen tussen verschillende projecten, kan ik altijd worden ingezet, daar waar het het meest nodig is en maak ik me dus een beetje onmisbaar voor het bedrijf. Qua loon blijf ik voorlopig hetzelfde houden, maar in de toekomst ga ik zeer zeker meer verdienen.
En daarom kan ik me het dus niet permiteren om ziek te zijn, het bedrijf biedt dit eenmalig aan en er is ook maar 1 cursus mogelijk en als ik daar niet bij ben, dan gaat het hele feestje niet door... Dus het wordt even een weekje doorbikkelen en daarna kan ik het wel rustiger aan gaan doen.
                                                                 plaatje van het www

Gisteren mezelf eens verwend met een bezoekje aan de kapper. Het was inmiddels al meer dan een half jaar geleden dus het was ook wel weer nodig. Ik heb halflang haar (nu was het dus lang, omdat ik al een tijd niet meer ben geweest) en ik heb altijd als ik ben geweest een soort van spijt. Na het knippen zit het meestal nooit naar mijn zin en de dag erna al helemaal niet. Voor mijn gevoel knippen ze het net altijd iets te kort. Maar gisteren viel het me mee en was ik redelijk tevreden na de knipbeurt, zelfs vandaag na het opstaan viel het me niks tegen. Voor het knippen en föhnen betaalde ik €16,50. Wassen doe ik thuis altijd voordat ik ga.

De miscalculatie kwam vooral erg onverwachts. Het heeft namelijk te maken met onze vervoerskosten.
even een kleine toelichting:
omdat ik werk via het uitzendbureau, staat mijn vergoeding reiskosten of op openbaar vervoer, of op auto. Bij het openbaar vervoer krijg ik alles vergoedt, maar heb ik wel een reistijd van 2 uur enkele reis, waardoor mijn zoon dus (als vriendlief aan het werk is, werkt in ploegendienst) dus 4 uur extra per dag op de opvang door moet brengen.
Brengt vriendlief mij naar mijn werk (ik heb geen rijbewijs) dan krijg ik €6 reiskosten per dag, ik heb dan reistijd van 30 minuten enkele reis. Ik plan mijn werktijden dan zo om vriendlief zijn werktijden heen, dat zoon helemaal niet naar de opvang hoeft, soms alleen overblijven tussen de middag. Maar we hebben wel reiskosten van ongeveer €15 per dag. Het is via het uitzendbureau niet mogelijk om meer vergoeding te krijgen (helaas) en via het bedrijf waar ik werk ook niet.
Het is in mijn geval dus kiezen uit 2 kwaden, of ik krijg volledige vergoeding, maar dan heb ik 4 uur reistijd per dag en dus extra opvang nodig.
Of ik heb een uur reistijd per dag, geen extra opvang, maar dan doe ik er dagelijks geld bij....
Vriendlief werkt zelf ook in de grote stad, maar hij krijgt wel volledige vergoeding met de auto.

Vandaar ook dat wij een beetje aan het zoeken zijn wat in onze situatie het beste is. 
Wij hadden begroot dat we per maand €200 euro kwijt zouden zijn aan reiskosten. We zijn nu bijna aan het einde van de maand en we hebben nu al ongeveer €350 euro uitgegeven aan reiskosten en we moeten nog een week....
We hebben wel al afgesproken dat we vanaf februari de auto gewoonlijk minder gaan gebruiken en wat meer de benenwagen of de fiets gaan nemen. Moet wel bekennen dat we vaak de auto even pakken, terwijl we het best ook op een andere manier op kunnen lossen. En we willen allebei nog wat kilo's kwijt, dus dat is een goede motivator......

Verder kregen we de afrekening van stroom en gas: we kregen €79,75 terug
ook kregen we de afrekening van het waterbedrijf: hier kregen we ook €65 euro terug en hier was de nieuwe kwartaalbedrag ook al vanaf.
En heb ik ook weer wat dingetjes via MP verkocht: €61,75 (waaronder een kinderfiets voor €35)
Een totaalbedrag van €206,50 wat toch weer extra naar de spaarrekening kan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Fijne dagen

Wij wensen jullie fijne feestdagen. Geniet, en wees dankbaar voor de kleine dingen in het leven.