donderdag 27 maart 2014

de haven is in zicht...


Halverwege september vorig jaar ben ik gescheiden van mijn ex.
We hebben samen een zoon van 5 jaar.
Ik heb tijdens het huwelijk deeltijd gewerkt de eerste jaren nadat mijn zoon werd geboren, maar vond dat zeer lastig te combineren met het opvoeden , aangezien wij (ex en ik) zelf geen ouders meer hebben die op kunnen passen ed. Ik moest toen op zoek naar kinderopvang en met de weinige uren die ik werkte per week (16), werd de kinderopvang te duur. Ik had nogal wat reistijd die niet werd betaald door werkgever, maar waarvoor ik wel extra kinderopvang nodig had. Dus toen samen besloten dat ik thuis zou blijven om voor de kleine te zorgen. Mijn ex werkte voor een uitzendbureau, maar verdiende genoeg zodat ik thuis kon blijven.
Toen mijn zoon 4 werd begon het wel weer te kriebelen om te gaan werken, maar helaas liggen de banen hier in het noorden van NL niet voor het oprapen.
Zodoende heb ik begin 2013 de beslissing genomen om van mijn hobby mijn werk te gaan maken. Ik maakte altijd zelf mijn verzorgingsproducten, die gaf ik altijd cadeau aan vrienden, familie en kennissen op feestjes en verjaardagen. Ik heb toen besloten om samen met een vriendin op markten en braderieën te gaan staan als proef om wat spulletjes te gaan verkopen, dat ging beter dan verwacht. Ik maakte niet super veel winst, maar het ging mij erom om wat sociale contacten op te doen, een dagje ertussenuit te zijn en een leuk zakcentje te verdienen. Als ikzelf 50 euro per maand verdiende was het veel, maar ik genoot ervan om het te doen.
Vanaf september vorig jaar ben ik dus gescheiden en vanaf toen had ik dus geen inkomen meer. Toen moest ik noodgedwongen een bijstandsuitkering aanvragen omdat ik dus niet genoeg verdiende om mijn vaste lasten te kunnen betalen.

Mijn ex is halverwege september verhuisd en het heeft door omstandigheden tot december geduurd, voordat ik mijn eerste betaling van de bijstand kreeg.
Hij had zich laten uitschrijven op mijn adres en zich laten inschrijven op zijn nieuwe adres,maar dat was niet goed doorgegeven bij de gemeente, dus toen ik mijn bijstandsaanvraag deed in september, bleek hij hier nog gewoon op mijn adres te staan, ik kwam er pas achter dat er iets niet klopte omdat er controleurs van de bijstand bij mij op de stoep stonden en mijn huis even gingen controleren. Mijn bijstandsuitkering ging dus in vanaf november en vanaf december mijn eerste betaling
Dus van oktober en november heb ik geen vaste lasten kunnen betalen.
De 'kleine' bedragen heb ik wel kunnen betalen, zoals de telefoon, internet en tv en de verzekeringen.
Maar de "grote" bedragen dus niet, en dat waren de huur, gas en elektra, en de zorgverzekering. Kreeg toen al alle toeslagen en alleenstaande ouderkorting, waar ik achteraf dus geen recht op had omdat mijn ex hier nog stond ingeschreven, dus die moet ik ook terugbetalen.
Ik heb zelf contact opgenomen met alle 'schuldeisers' en een betalingsregeling getroffen die vanaf december 2013 in zou gaan voor een half jaar. 

Dat betekende dat ik vanaf december 2013 tot en met mei 2014 deze bedragen per maand extra zou gaan betalen, bovenop mijn vaste lasten:
huur                                                           €145
gas en elektra                                              €50
zorgverzekering                                           €60
terugbetalen toeslagen                                 €40
terugbetalen ouderkorting                             €25, 
maar ook mijn voorschot krijg ik niet en verrekenen ze, nog een bedrag 
                                                                 €79 +
totaal    per maand                                      € 399


Ik krijg per maand (wisselend, ligt aan mijn inkomsten) maar ik krijg maximaal aan bijstand

bijstand                 €1021
alimentatie             € 50
zorgtoeslag            €72
huurtoeslag            €160
kindgeb. budget      €84   +
totaal                     €  1387              

daar staat tegenover aan kosten:     
huur                      €440
gas en elektra         €150
zorgverzekering      €120
internet,tv, tel         €48
verzekeringen         €25
sparen zoon           €50
schulden               €399 +
totaal                   €1232

En bij dit bedrag zit nog geen boodschappen of extra's. Het is dus krap aan deze laatste 2 maanden, maar we overleven het ook wel weer.
Vanaf juni gaat mijn maandoverzicht er zo uitzien:

bijstand                         €1021
alimentatie                     €50   
zorgtoeslag                    €72
huurtoeslag                    €160
kindgeb budget               €84
alleenst. ouderkorting      €79+
totaal                            €1466

uitgaven per maand

huur                      €440
gas en elektra         €150
zorgverzekering      €120
internet,tv, tel         €48
verzekeringen         €25
sparen zoon            €50
zwemles zoon         €33 
boodschappen         €200
huisdieren               €25
onvoorzien              €100
kleding                   €20
sparen                    €50 +
totaal                     €1261

Als ik dit rijtje zie, voel ik me de koning te rijk......

Ik krijg op dit moment nog maar 50 euro alimentatie (kinder) maar mijn advocaat is ermee bezig en ik verwacht dus meer alimentatie te krijgen, en dan gaat mijn uitkering automatisch naar beneden, zodat ik op hetzelfde bedrag uitkom.
Kinderbijslag tel ik nooit mee omdat dat rechtstreeks naar mijn zoon gaat.
Ik mijn rijtje vanaf juni staat ook de kosten huisdieren:
Ik ben gek op franse hangoor konijnen (vroeger heb ik ze voor de hobby gefokt), ik heb er op dit moment 1 en nu hoef ik er nog geen kosten voor te maken omdat ik nog zoveel voorraad heb, ik koop altijd grootverpakkingen voer van 25 kilo en 1 franse hangoor doet daar een half jaar mee.En nog stro een hooi genoeg.

Maar vanaf volgende week heb ik er opeens een aantal bij.
Een droom van mij is geweest om weer franse hangoren te gaan fokken voor shows ed. Ik heb een fokkersnummer en ben lid van de plaatselijke vereniging en de KLN. Ik was van plan om hokken en konijnen (ik begin met 2) aan te schaffen vanaf juni, maar mijn droom is wat sneller gekomen dan verwacht, want ik ben as zondag jarig en heb van mijn zoon (door zijn vader) een prachtige konijnenflat gekregen (met 2 hokken) en morgen haal ik mijn eerste voedster op. Dus mijn week kan niet meer stuk.

Ik moet wel bekennen dat ik zonder mijn zoon en vrienden en vriendinnen deze periode niet door was gekomen, ze zijn een echt steun voor mij geweest en wat voel ik me rijk met zulke lieve mensen om mij heen......


Weet iemand hoe ik mooie schema's hier kan plaatsen, ik krijg het maar niet voor elkaar.
 
                                             

4 opmerkingen:

  1. Een mooi rijtje uitgaven! Misschien kun je door slim overstappen en zuinig zijn met energie je rekening voor gas en stroom nog wat omlaag brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn dat er in juni weer meer lucht is!!
    Hier ook alleenstaand en idd zelfde problemen gehad met huurtoeslag vanwege een weigerende ex... Ik heb dit uiteindelijk via advocaat bij de belasting kunnen terug krijgen maar controleer regelmatig jr aangiften en toeslagen, zomaar opeens staat je ex zijn inkomen er weer tussen :(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoop dat je geleerd hebt dat de zogenaamde kleine bedragen schuldeisers zijn van zaken die niet echt belangrijk zijn. Huur, Gas, Water en Licht zijn de zaken die je altijd als eerste op je rijtje moet zetten. Je kan wel zonder internet, maar niet zonder woonruimte toch?
    De post onvoorzien is relatief hoog als ik de rest van de bedragen zie. Misschien kan je die tijdelijk gebruiken om je schuld sneller af te lossen?
    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt voor je reactie.
      Ik heb 2 maanden zonder geld gezeten, elke euro die je dan binnenkrijgt gebruik je om je kind mee eten te geven. En dat geld wat ik aan toeslagen heb gekregen was wel toereikend om de kleine bedragen mee te betalen en van te eten, maar niet de grote. Ik had net toen ik gescheiden was al contact gehad met aanbieder van zorgverz, electra, gas en woningbouw, dus ze waren heel vroeg al op de hoogte van mijn situatie.
      Als ik alleen was geweest had ik het idd anders gedaan, ik kan wel 2 maanden leven van water en brood, een kind helaas niet.
      En onvoorzien is vanaf juni juist zo hoog omdat ik vanaf juni schuldenvrij ben.

      Verwijderen

Fijne dagen

Wij wensen jullie fijne feestdagen. Geniet, en wees dankbaar voor de kleine dingen in het leven.